Panas!!!!!!!

huhuhu.........seminggu nie seriusly aku rasa masa begitu lambat sangat berlalu..........dah lah aku rasa tak sabar nak habis belajar n nak balik ker malaysia......tup2 tak pasal2 masa aku tengah ikut visite pasien kat wad, one of my supervisor tanya aku tentang "isu malaysia yang claim tarian pendet yang asalnya asli dari bali itu adalah kepunyaan malaysia". Aku yang tak tau menahu kena bang giler2.......sampaikan segala issues antara malaysia n indonesia di bangkitkan. Antara issues yg di utarakan adalah tentang malaysia claim lagu rasa sayang, wayang kulit, keris n paling aku tak tahan adalah dia kata kalo lagu malaysia itu adalah asalnya lagu dari indonesia yang berjudul "terang bulan". Seriusly itu semua telah membuat mood aku hilang.....bukan tue aja....ianya terus berlanjutan berhari2, baik aku di poliklinik biler giliran aku bertugas di sana dengan dia....sampai kekadang aku memilih untuk tidak mengikut visite supervisor ku itu kl dia visite serentak dengan supervisor aku yang lain.

hari nie aku tak masuk kerja sebab aku di beritahu yang pihak universitas mengadakan pertemuan dengan semua student malaysia yang belajar under UNPAD. biasalah nie mesti nak bgtau agar suruh extra berhati2 baik dalam percakapann kelakuan kerna berhubung issues ini masih hangat di perkatakan di mediamassa.

aku sebenarnya pun tak tau nak komen macam ner tentang issues antara malaysia n indonesia nie.......selalu jer ada kes2 yang berbangkit. Mcm mlm td masa aku nak ambik fud yg aku katering, one of my friends said yang issues PATEN nie dah jadi serius giler, biler ada student malaysia di kena kan body contact oleh warganegara indonesia di salah satu universitas di indonesia. Fuh jadi cuak lak aku dengar.........aku jadi terfikir nie mesti org yang terlampau emotional sangat n nasionalisme nya tinggi......tapi dalam masa yang sama aku gak bersyukur, walaupun isu ini hangat di perkatakan, teman2 indonesia ku tetap sama saja seperti tiada apa yang berlaku. Bila di tanya, jawapan yang ku terima adalah " memang isue tue berbangkit, tapi biarkan aja antara pemerintah kita yang selesaikan. Kalo kita berbalah juga, tidak akan mendatangkan apa keuntungan melainkan semakin menimbulkan lebih banyak lagi masalah". This make me realise that di mana2 tue ada saja manusia yang jahat n baik, pokok pangkalnya hati kita.

No comments:

Post a Comment